Neustálý příval negativních zpráv vede k pocitu bezmoci

0
4812
Neustálý příval negativních zpráv vede k pocitu bezmoci

Negativní zprávy mají i negativní dopady. Výsledky výzkumů z r. 2015 ukazují, že se mohou mít také vliv na kvalitu naší práce. Vědci mluví o „naučené bezmoci“.

Američtí autoři Shawn Achor a Michelle Gielanová v Harvard Business Review vysvětlují, proč bychom se ráno měli vyhnout médiím:

„Věříme, že negativní zprávy ovlivňují způsob naší práce a její výzvy, protože nám zprostředkovávají obraz života, ve kterém naše vlastní chování nehraje žádnou roli. Většina zpráv poukazuje na problémy světa, se kterými nemůžeme nic, nebo jen velmi málo, dělat. Vidíme, že trh spadl o 500 bodů nebo že došlo k napadení Islámským státem a my necítíme možnost, že bychom to mohli ovlivnit. To může vést až ke snížení výkonu a větší pravděpodobnosti depresí.“

Anchor a Gielanová se bádáním na toto téma zabývají již dlouhé roky. Nejnovější výzkumy, které prováděli ve spolupráci s Arianou Huffingtonovou (spoluzakladatelkou úspěšného zpravodajského portálu Huffington Post, pozn. red.), vychází z předběžných studií z r. 2012. Tehdy bylo na slepé studii se 110 účastníky zjištěno, že negativní zprávy prokazatelně zhoršují náladu. Jedna polovina účastníků začínala den špatnými zprávami, druhá příběhy o lidské vůli a schopnosti čelit osudu, které implikovaly, že lidské konání má smysl. Výsledky byly i pro odborníky překvapující:

„U osob, který se ráno dívaly jen 3 minuty na negativní zprávy, byla o 27 % větší pravděpodobnost, že svůj den o 6 – 8 hodin později zhodnotí jako negativní.“

Nejdůležitějším přínosem práce Achora a Gielanové je důkaz, že nám pozitivní přístup pomáhá v dosažení dobrých výsledků, zatímco nás negativita zpomaluje, činí letargickými a omezuje schopnost sledovat své cíle. Autoři také navrhují několik strategií, jak tento efekt omezit.

Pokud začnete den zprávami orientovanými na výsledek, zřejmě tolik nepodlehnete negativitě okolního světa. Pokud na vašem pracovišti běží ráno zprávy, sdělte svému nadřízenému, že tím vlastně sabotuje práci firmy. Ne že by (kvalitní) informace a přehled o dění ve společnosti nebyly důležité, ale občas je dobré přehodnotit své návyky.

Odkaz na originální článek najdete níže, autorem fotografie je: Ian Espinosa/Unsplash.

Zanechte nám svou korekturu nebo komentář:

Zadejte prosím svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno